TIPS VOOR MOTORRIJDERS EN MOTORSCOOTER-RIJDERS

De belangrijkste tip eerst: Rij altijd met oordopjes. Neem de zachte oordopjes die op maat gemaakt zijn. (Liefst zonder filter). 

https://www.alpine.nl

https://audinc.eu 

http://dimedico.nl/portfolio-item/audisafe-otoplastieken-2/ 

 

 

Koop ruime handschoenen. Nieuwe handschoenen van leer krimpen na een regenbui bij het opdrogen. En wat ruimere handschoenen rijden veel prettiger in de winter.

Zorg dat je ook ten minste een tweede paar handschoenen hebt. Als het ene paar handschoenen nat is kan het andere paar drogen. Cadeau idee?

Natte handschoenen thuis strak oprollen in een oude krant. En er iets zwaars opleggen. Dan trekt het regenwater sneller in het krantenpapier. Na een half uurtje de kranten verwijderen en je handschoenen nog een keer oprollen in een oude kant. 

Niet schikken als nieuwe handschoenen plotseling beginnen te stinken. De stank verdwijnt als er in de handschoenen een biologisch evenwicht is ontstaan.

Soms heb je twee vochtige handschoenen op elkaar laten liggen. Je krijgt dan een witte uitslag op je handschoenen. Die witte uitslag krijg je met een borstel makkelijk weg.

 

Plotseling koude handen tijdens het rijden? Pak een paar gratis plastic handschoenen bij een benzine pomp. En draag deze in je handschoenen. Rijdt een stuk comfortabeler. Zeker als je handschoenen nat zijn.

 

Koude handen in de winter ondanks goede handschoenen? Neem stuurmoffen. Kijk op:

https://www.nh-motoren.nl/waterdichte-artikelen/handbescherming.html 

https://www.hurkxmotorenenscooters.nl/shop/shop.asp?cty_id=0 

 

Nog steeds last van koude handen? Neem stuurmoffen en handvatverwarming! Kijk op: 

http://www.handvatverwarming.nl/16-stuurmoffen-handwarmers 

 

Wat? Nog steeds koude handen? Neem stuurmoffen met verwarmde handschoenen! Kijk op:

https://www.verwarmdehandschoen.nl/handschoenen  

 

Een valhelm wil vallen. Dus leg je helm op tafel met de onderkant beneden. Kan je helm kan dan niet wegrollen en op de grond vallen.

Zorg dat je helm kan ventileren als je hem af heb gezet. Dus opbergen op een ondergrond van gaas. Zorg dat je ook een tweede helm hebt. Door steeds te wisselen kan je helm lekker uitwasemen waardoor de levensduur verlengt wordt..

Helm duur. Welnee. Kijk naar de foto die ik op 22 maart 2018 heb genomen op de motorbeurs in Utrecht. 

 

Zeker de vizier van de helm wil wel eens vies worden. Soms zitten er insecten op je helm en vizier. Gewoon water met een beetje afwasmiddel nemen. Daarna kan je altijd nog een zacht vizierdoekje gebruiken. Hoe eerder je de helm schoonmaakt, hoe makkelijker het gaat. Dat voorkomt dat er vlekken op het vizier komen. En het zachte vizierdoekje voorkomt krassen op het vizier. En voorkom een beslagen vizier. Door condensvorming aan de binnenkant van de helm ontstaat een beslagen vizier. Dit erg storend. En gevaarlijk omdat men dan met een open vizier gaat rijden en dan van alles je helm in kan vliegen. ook steentjes. Maar dit is makkelijk op te lossen door een dubbel vizier. Een van de bekendste oplossingen is Pinlock. Zit het nog niet op je helm, dan kan je het gewoon los kopen en zelf eenvoudig monteren. Klik hier voor informatie over de Pinlock. https://pinlock.com 

In principe zijn alle helmen die je in de winkel kan kopen goed. Ze voldoen aan alle wettelijke eisen. Dus koop wat je mooi vind. De de duurdere helmen zijn vaak stiller en lichter. Maar helaas is ieders hoofd anders gevormd. Dus je moet (vaak in de praktijk) uittesten welke het beste past, ook als je volgas tegen de wind in rijdt. 

 

Motorkleding is echt belangrijk. Het beschermt je tegen de weersinvloeden, maar ook tegen de gevolgen bij vallen van de motor. 

Ga je racen, dan moet je leren motorkleding dragen. Leer is zeer slijtvast en blijft bij een valpartij goed op zijn plaats zitten. Dus ook de protectoren in de motorkleding blijven goed op hun plaats. 

Zorg dat de jas aan de boek is te ritsen. Broeken van leer “lubberen” wel eens uit. En de rits zorgt er voor dat de motorbroek niet afzakt. Wil je wel eens (in de zomer bij een tussenstop) je jas uitdoen, dan zijn bretels zeer aan te bevelen. Maar helaas, motorkleding van leer is niet waterdicht. O.K. een paar minuten in een buitje. Maar regent het langer dan zal je merken dat je kleding zwaarder wordt. Dan kouder en daarna natter van binnen. De oplossing is regenkleding. Mijn ervaring is dat een losse regenjas en een aparte regenbroek het prettigste is. En in de winter is het prettiger om met regenkleding te rijden.

Ga je naar je werk op de motor dan kan je beter textiele motorkleding kopen. Deze kleding kan je over je gewone kleding dragen. Ondanks dat de motorkleding waterdicht is raad ik je toch aan 

om regenkleding hierover aan te trekken. De textiele motorkleding droogt anders zo langzaam.

 

Een goede motor-kledingzaak  heeft altijd een pas-motor in de zaak staan. Ga er op zitten om te controleren hoe het zit op de motor. Want daar koop je het voor.

En kan je wel je portefeuille en je telefoon goed in je binnen zakken kwijt?

 

Motoren hebben onderhoud nodig. Maar één onderdeel regelmatig. De ketting! De ketting mag niet te strak staan. Want bij het inveren van de achterbrug kan het lager van het kettingtandwiel op het motorblok beschadigen. En te veel speling is ook niet goed want dan kan de ketting van de randwielen lopen. Waardoor het achterwiel plotseling kan blokkeren en/of de ketting door het motorblok slaat.

Regelmatig de ketting smeren. Maar nu komt het. De standaard fout die vaak gemaakt wordt is dat men de hele ketting lekker in smeer of spuit met een spuitbus. Met het gevolg dat de smeer olie bij het rijden van de ketting wordt weggeslingerd. En dan komt olie op je velg en op je kleding. En er gaat zich veel vet ophopen bij het kleine tandwiel op het motorblok. Waar zich dan ook vuil ophoopt. Waardoor de ketting vervuilt en eerder versleten is. 

Wat moet je wel doen: Na elke rit met een spuitbus alleen ter hoogte van het grote tandwielen op het achterwiel, alleen daar de ketting smeren. Van boven naar beneden. Door de warme ketting verdampen de vluchtige stoffen en blijft er een dikke smeerlaag over. Zodra je weer gaat rijden wordt het smeermiddel vanzelf verdeeld over de gehele ketting. 

 

Ook de remmen moeten regelmatig worden gecontroleerd. De voor- en achterrem mogen niet sponzig aanvoelen. Als je de voorrem inknijpt of de achterrem bedient moet het “hard” aanvoelen.

Voelt het “sponzig” aan dan moet de rem worden ontlucht. Laat je motor afhalen door de dealer. Want de motor remt niet meer goed. Het is ook een speciaal klusje.

Kijk in de reservoirs of er voldoende remvloeistof inzit. Nooit bijvullen. Is het niveau van de remvloeistof minimaal dan kunnen de remblokjes versleten zijn. Dus naar de motordealer. Die monteert nieuwe remblokjes en ververst de remvloeistof. 

Zijn je remblokjes niet versleten dan heb een je lekkage. En dat is dan werk voor de motordealer.

De kleur van de remvloeistof is ook belangrijk. Deze moet transparant zijn. Als de vloeistof geel-achtig is dan wijst dit meestal op een lekkage. De remvloeistof is zeer vochtgevoelig. Bij een kleine lekkage loopt namelijk gelijk de kwaliteit van de remvloeistof terug. 

 

Dan de motorolie moet regelmatig worden gecontroleerd. Let op dat je niet teveel olie in het carter hebt. als je rijdt kan de druk in het carter te hoog oplopen waardoor de olie-afdichtingen kapot gaan. En dat is een ontzettend dure reparatie. 

Neem wel de voorgeschreven motorolie. Motoren en motorscooters hebben andere olie nodig dan auto’s. Auto’s hebben (vaak) een droge koppeling. En motoren en motorfietsen een natte koppeling. Dat betekent dat koppeling in een oliebadje meedraait en er dus speciale stoffen in de olie moeten zitten, bijvoorbeeld om slijtmateriaal van de koppeling “op te nemen”. Van gewone motorolie gaat je koppeling slippen en heb je een onnodig dure reparatie te betalen. De aparte motorolie is ook nodig om de levensduur van de motor bij hogere belasting te waarborgen. Kijk dus in het instructieboekje of op internet wat is voorgeschreven. Het instructieboekje bevind zich vaak onder het zadel.

 

De banden controleren we ook regelmatig. Natuurlijk de bandenspanning. Raadpleeg het instuctie  boekje. Geen instructie boekje gevonden. Kies dan voor radiaal banden 2,5 bar voor en 2,8 bar achter. Rij of bel naar je motordealer en vraag dan naar de juiste bandenspanning en de juiste motorolie. Zetl die informatie in je telefoon. Hoef je nooit meer te zoeken.

De profiel diepte moet minimaal 1 millimeter zijn. Maar houd er rekening mee dat de laatste millimeters er vanaf vliegen. Het loopvlak gedeelte van de band bestaat in het midden uit “slijtvast” rubber. Als dit slijtvaste materiaal op is dat krijg je het zachtere rubber. En dat slijt razend snel.

Nieuwe banden moeten eerst ingereden worden. Dus de eerste paar honderd kilometer lekker rustig aandoen. En zeker niet gaan “scheuren” door de bochten. Je remweg is in het begin ook langer!

 

Bescherm je benzine tank tegenkrassen met een “tankpad”. Dit is een speciaal gevormde sticker.

Die plak je op de benzine tank. Maar eerst de tankpad voorverwarmen in een plastic zakje in een kom met warm water. De tankpad buigt nu makkelijker bij het plaatsen op de tank. Als je de tankpad op de tank heb geplaatst dan moet je de tankpad tijdelijk met tape vasthouden. En de tape er lang op laten zitten. Hoe langer de tankpad in de juiste vorm wordt behouden, des te 

beter. 

 

Ga je zelf aan je motor sleutelen. Doe dan speciaal vet aan de bouten voordat je het monteert. Dit voorkomt dat bouten vast corroderen. 

 

Ongemerkt staat je motor in de winterperiode langer stil. Zorg dat je in de winterperiode, als het kan, benzine tankt zonder ethanol. Staat je motor een tijd stil dan de ethanol onder andere in de benzine vocht aantrekken. Dat veroorzaakt bacteriegroei en geeft later problemen.

Maar de meeste benzinestations hebben benzine met ethanol. Dan kan je het beste LiquiMoly kopen, Ecomax Bike Fuel of Forté motor power. Dit gaat veroudering en verzuring van de benzine tegen. Vooral oudere motoren hebben last van benzine met ethanol. Vraag advies bij je motordealer!

 

Merk je dat je motor al een tijdje niet gebruikt is, laat dan je accu op. Gebruik een acculader met “druppel lading”. Vergeet niet de banden steeds op te pompen.

 

 

Wanneer je (merkt dat je) geen zin hebt om in de winter door te rijden, tank dan minstens 2 keer echte benzine. Dus minstens 2 keer geen E5 of E10 tanken, daar zit ethanol in.

Ga je bewust een winterstop maken, maak de motor echt goed schoon. Vervang dan even het oliefilter en de motorolie. Oude motorolie bevat namelijk schadelijke stoffen. Gebruik siliconenspray om lak en rubberdelen te beschermen.De ketting mag je nu een keer grondig inspuiten met ketting spray. En doe Forté Fuel System Cleaner in de tank. 

Als het kan de motor parkeren zonder dat de wielen op de grond staan. Voorkomt dat er een vlakstuk in de band ontstaat. Heb je toch een vlak stuk in je band. Pomp je band extra hard op en laat de motor een paar dagen staan. Dan de banden weer op de juiste bandenspanning brengen. Klaar.

 

En niet nieuwsgierig zijn of de motor nog start. Niet even je motor starten en weer uitzetten. Dat veroorzaakt condens in de motor. Wel 1 keer per maand goed warm rijden. En dan weer de motor stallen.

 

En ga je weer lekker toeren, neem dan een banden reparatiesetje mee. En een een bus met gasdruk om de band op te pompen. Veel plezier.


Staat hier iets abusievelijk niet of verkeerd vermeld? Is er een dode link? Stuur een mail naar mail@multidrive.nl met de fout met vermelding van de site “rijbewijs-a.nl/tips voor motorrijders”.